تبلیغات
انجمن علمی نانوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی یزد - سطح چهار شادکامی:
یکشنبه 23 آبان 1389  02:29 ب.ظ    ویرایش: یکشنبه 16 آبان 1389 02:33 ب.ظ
نوع مطلب: روانشناسی ،

 

ایمان به عشق بی شرط

سطح چهارم شادکامی، آرامشی است که حاصل تسلیم شدن کامل به خداوند و کامل شدن به واسطه عشق، حقیقت، خوبی و عدالت و انجام هر کار نیکویی برای ارضای الهی است.

وقتی که هدف و مقصود نهایی ما در زندگی سطح چهارم باشد سایر سطوح دیگر متعادل و سالم می گردد.

سه سطح اول شادکامی زمانی به شادکامی واقعی منجر می شود که در خدمت شادکامی سطح چهارم باشد.

اگر انسان به درجه ای برسد که تمامی اعمال نیکوی خود را برای رضای خداوند انجام دهد نا خواسته یک آرامش درونی پایدار به او دست می دهد و بالتبع شادکامی به او روی می آورد.

 

پس ما می توانیم به جای رقابتهای نا سالم و چشم و هم چشمیها در تحصیل علم و مادیات و غیره که همیشه با حرص و طمع و استرس همراه است رضایت الهی را در نظر بگیریم.

خدایا برای رضای تو در جهت کسب حلال تلاش می کنم و مطالعه می کنم و میهمانی می روم و میهمانی می دهم و با همسر و فرزندان خود خوش خلق هستم و در کارهای منزل به همسرم کمک می کنم و با همسایه مهربانی می کنم و به تفریح می روم و غذای سالم می خورم و ورزش می کنم و ...

در قرآن بیش از 10 بار شیطان به عنوان دشمن آشکار انسان معرفی شده و یکی از مهمترین راهکارهایی که شیطان می تواند در انسان نفوذ کرده و اجر معنوی اعمال نیک را از بین ببرد از بین بردن خلوص نیت است.

در روایت است که بعد از انجام کار خوب شیطان به انسان هجوم می آورد تا با ریاکاری فرد اجر اخروی عمل را از بین ببرد.

در یکی از جلسات سخنرانی که لزوم خلوص نیت برای رسیدن به شادکامی معنوی را مطرح کردیم و بعد از چند روز خانمی مراجعه کردند و گفتند (من برای انجام کارهای روزانه از قبیل کارهای منزل و همسرداری و فرزند پروری و میهمانی رفتن و میهمانی دادن خسته شده ام و گاهی اوقات در حین انجام این کارها شکوه می کردم و غر می زدم و در صورتی که در قبال این کارها از من قدردانی نمی شد شدیدا عصبانی می شدم.

از زمانی که متوجه شدم می توان قبل از انجام هر کار کوچک و بزرگی از نظافت منزل گرفته تا تربیت فرزندان رضایت الهی را در نظر گرفت و به خداوند گفت که این کارها را برای رضای تو انجام می دهم.

با انرژی بیشتر و احساس رضایت بیشتری کارهایم را انجام می دهم.

زیباترین حالتهای خلوص نیت را میتوان در الگوهای دینی یافت زمانی که عمربن عبدوود آب دهان به روی مبارک حضرت علی (ع) از کشتن او منصرف شد وبعد از دورزدن و کنترل خشم خود آن ملعون را به هلاکت رساندند.

ایشان با این عمل خود میخواستند عنوان کنند که کشتن دشمن دین خدا هم باید فقط برای رضای خدا باشد. نه برای فروکش کردن خشم خود

در زمان ما هم رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ  با الگوگیری از مقتدایشان حضرت علی(ع) خلوص نیت را سرلوحه کار خود قرار دادند.

به عنوان مثال شهید ابراهیم همت زمانی که برای رزمندگان سخنرانی میکنند به آنها میگوید "اسلحه دست میگیرید، برای رضای خدا،شلیک میکنید، بگویید برای رضای خدا، که دراین صورت چه بکشید و چه کشته شوید، پیروز خواهید بود."

انجام کارها برای رضایت الهی و توکل برخداوند، مفهوم شکست و خون واندوه را بعد از زیان، تا حدی متعادل میکند. به عبارت دیگر وقتی انسان در امور به خداوند توکل میکند، اگر در کاری هم موفق نشد، آنرا به مصلحت بینی خداوند مربوط میکند ودچار نگرانی وافسردگی نمی شود.

افراد زیادی در انجام کارها و امور مختلف، نتیجه گرا هستند وفرایندی که منجر به نتیجه می شود را فراموش کرده ودائما به نتیجه کار فکر میکنند که آیا این کار به نتیجه می رسد یا نه وبدین صورت اضطراب در آنها افزایش پیدا می کند، در مقابل، افرادی که خلوص نیت دارند وبا توکل بر خداوند و برای رضای الهی کاری را شروع میکنند بیشتر به فرایند کار می پردازند و نتیجه را در تقدی ر الهی می بینند وپذیرای هر نتیجه ای هستند واز این طریق اضطراب خود را کنترل می کنند.

همچنان که رهبر کبیر انقلاب نهضتی که انجام دادند فرمودند که ما مکلفیم به تلاش نه نتیجه.

در یکی از عملیاتهای هشت سال جنگ تحمیلی که رزمندگان اسلام تلفات زیادی را متحمل شده بودند وتا حدی هم نگران بودند، امام در پیام تسلی بخش فرمودند "شما با توکل بر خداوند وبرای رضای او آخرین تلاش خود را انجام داده اید، بنابراین چون تکلیف خود را انجام داده اید پیروز هستید، پیروزی آن نیست که شما نتیجه نهایی را بگیرید و پیروزی این است که شما تکلیف خود را انجام داده اید وهمچنان که در بعضی مواقع پیامبران و ائمه ما هم درجنگها به نتیجه ای که مدنظرشان بود نمی رسیدند."

انسان ها برای انجام کارهای خوبشان متوقع قدردانی دیگران هستند ولی زمانی کار برای رضای خدا انجام شود، توقع قدردانی دیگران از انسان کم می شود.

چون احساس می کند که کسی بالاتر از توان بشریت از او تشکر و قدردانی می کند و این کار او در رسیدن به رستگاری که هدف نهایی زیستن است کمک می کند.

حسادت:

یکی از علتهای اصلی حسادت مقایسه کردن است. در این دنیا هیچ دو انسانی را نمی توان یافت که کاملا با هم مشابه باشند پس مقایسه انسانها با یکدیگر اشتباه است.

بهترین مقایسه، مقایسه خود با خود در طول زمان است یعنی با خود بگوییم من روز قبل چطور بودم و امروز چگونه هستم.

اگر انسانها به هدف واقعی زندگی کردن در این دنیا برسند دیگر ثروت، تحصیلات و قدرت همدیگر را با یکدیگر مقایسه نمی کردند و حسرت نمی خوردند.

حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: خوشا به حال کسی که قلبش را برای داده های دیگران غمگین نمی سازد.

اگر پزشکی بر اساس آگاهی اش دستور دهد به یک بیمار هیچ چیز ندهند بخورد به دیگری مایعات و به دیگری گوشت، ما اعتراض نمی کنیم. چون می دانیم که پزشک بر اساس آگاهی و به منفعت بیمارهایش این نسخه را داده است.

پس ما باید در این دنیا به خداوند توکل کنیم و تلاش نماییم آنچه که خداوند به ما می دهد از روی آگاهی است، پس اعتراض نداشته باشیم و پذیرای تقدیرهای الهی باشیم.

شاید اگر چیزی که ما سالها حسرت آن را می خوریم به ما بدهند باعث شود که این خود را از دست بدهیم و صدها شاید دیگر.

فردی نزد یکی از معصومین آمد و از او خواست برای انتخاب شغل تجارت برای او استخاره کند، حضرت استخاره را انجام داد ولی استخاره بد آمد. اما فرد به این استخاره توجه نکرد و کار تجارت را شروع کرد، از قضا کار تجارت او پر رونق شد.

پس از مدتی نزد حضرت آمد و گفت که بر عکس استخاره ای که گرفته اید کار من بسیار پر رونق است. امام فرمودند: شما به علت مشغله زیاد تجارت نمازت را نخواندی، من نگفتم که کارت پر رونق نمی شود، گفتم تو را از هدفی که بر آن به دنیا آمده ای دور می کند.

می توان نتیجه گرفت که گاهی اوقات چیزهایی که ما در حسرت آن هستیم می تواند برای ما بد باشد و ما را از سعادت فردی دور کند. این بدان معنی نیست که ما از تلاش دست بکشیم، بلکه باید تا می توانیم تلاش کنیم و به پروردگار توکل نموده و به آنچه که او می دهد راضی باشیم.

در ادامه برای راضی بودن به مصلحتهای الهی می توان به داستان حضرت خضر و موسی که در قرآن بیان شده است اشاره کرد.

چون موسی در زمان و مکان محدود بود و نمی توانست مصلحت سوراخ شدن کشتی، کشته شدن یک کودک به دست حضرت خضر و به تعمیر یک دیوار خرابه را بداند و مدام اعتراض می کرد ولی وقتی به مصلحت این امور آگاه شد آنها را پذیرفت.

با توجه به این مطالب مقایسه کردن خود با دیگری و حسرت خوردن، کار غیر منطقی به نظر می رسد و جایی برای حرص ورزی و حسادت و هم چشمی باقی نمی ماند.

   


نظرات()  
онлайн кредит без справок на карту
شنبه 22 اردیبهشت 1397 02:18 ق.ظ
кредит онлайн круглосуточно без
отказа
онлайн кредит на карту круглосуточно без отказа
кредити онлайн на картку цілодобово
кредиты онлайн круглосуточно на карту
займ на карту с плохой кредитной
кредит на вашу карту онлайн
онлайн кредит на карту без отказов
Cialis online
شنبه 18 فروردین 1397 02:12 ب.ظ

Appreciate it! An abundance of advice!

tadalafil generic calis generic cialis tadalafil sublingual cialis online enter site 20 mg cialis cost cialis alternative try it no rx cialis female cialis no prescription usa cialis online cialis reviews
foot pain elderly
سه شنبه 20 تیر 1396 06:17 ق.ظ
First off I want to say excellent blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't
mind. I was interested to know how you center yourself and clear your
thoughts prior to writing. I've had a tough time clearing
my mind in getting my ideas out there. I do take pleasure
in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are lost simply just trying to figure out
how to begin. Any ideas or hints? Cheers!
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 02:12 ق.ظ
Helpful information. Lucky me I discovered your website by accident, and I am
shocked why this accident did not took place earlier!

I bookmarked it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

انجمن علمی نانوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی یزد