تبلیغات
انجمن علمی نانوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی یزد - ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی
چهارشنبه 10 آبان 1391  07:24 ق.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مدیریت و فناوری ،

در قرن حاضر سیر تكاملی توسعه جوامع و پیشرفت سریع در عرصه فناوری در زمینه‌های مختلف علمی، تاثیر بسزایی در نحوه زندگی و رشد اقتصادی به جای گذاشته است به‌طوری كه این تحولات، ارتباط سریع ملت‌ها با یكدیگر و عدم تكیه بر اقتصاد بسته، صدور محصولات تولیدی و خدمات مهندسی و ... را اجتناب‌ناپذیر نموده است.

دولت‌ها نیز به منظور توسعه اقتصادی ناگزیر به اصلاح ساختار تولید خود شده و با توجه به نیاز تامین كالاها و مواد مصرفی مورد نیاز به امر بازاریابی و توسعه صادرات توجه خاصی مبذول می‌نمایند. به عبارت دیگر پرداختن به صادرات را مناسب‌ترین راه عبور از مشكلات اقتصادی دانسته و بر این اساس توسعه صادرات را عامل مهمی برای توسعه اقتصادی مطرح می‌نمایند، چرا كه دستیابی به بازارهای خارجی امكان استفاده از ظرفیت كامل و تولید به مقیاس اقتصادی را فراهم نموده و در نتیجه كاهش هزینه تولید و تامین منافع مصرف‌كننده داخلی را به‌دنبال خواهد داشت.
بر این اساس، روند روزافزون همگرایی بین‌المللی و گسترش سازمان‌هایی نظیر سازمان تجارت جهانی، توجه سران كشورها به تدوین و طراحی برنامه‌هایی برای ورود به عرصه تجارت بین‌المللی را دو چندان نموده است.
از طرفی رهایی از اقتصاد تك محصولی و ایجاد تنوع در اقلام صادرات و به‌طور اخص توسعه صادرات فرآورده‌های صنعتی از ضرورت‌های عام كشورهای جهان سوم و از ضرورت‌های خاص جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. با ایجاد تنوع در درآمدهای ارزی و افزایش مستمر سهم صادرات غیرنفتی از درآمد مذكور، نه تنها موضع كشور در توسعه صادرات غیرنفتی تقویت می‌گردد بلكه به سبب اینكه فروش نفت در آن حالت تنها مجرای درآمدی كشور نیست، در صادرات و فروش نفت نیز موضع مستحكم‌تری می‌یابد، ضمن اینكه توسعه صادرات، بی‌تردید دارای اهمیتی استراتژیك برای اقتصاد كشور می‌باشد.
مشكلات صادرات و موانع توسعه تسهیلات بانك‌ها در بخش صادرات
در برنامه‌های توسعه اقتصادی كشور، خصوصا برنامه‌های سوم و چهارم، صادرات به عنوان یك عنصر موثر و كلیدی در توسعه اقتصادی محسوب شده و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جهت به‌كارگیری استراتژی‌های صادراتی تاكید گردیده است.توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی، همچنین حفظ شرایط و ماندگاری در آن حاصل نمی‌شود مگر با ایجاد یك راهبرد مشخص و پایدار صادراتی كه به صورت قانونی غیرقابل تغییر در آمده و هر كدام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه‌ها و تشكل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات‌رسانی تجاری از قبیل بانك‌ها، بیمه، حمل‌و‌نقل و ... به وظایف خود به خوبی عمل نمایند و در جامعه نیز آمادگی فرهنگی تولید بهترین كالا برای صادرات به وجود آید.
بانك‌ها مهم‌ترین مجرای ارتباطی برای انتقال مساعدت‌ها و حمایت‌های دولت به صادركنندگان هستند. علاوه‌بر تامین منابع، شبكه بانكی سایر خدمات مالی نظیر صدور اعتبارات اسنادی صادراتی و اقتصادی و نقش و جایگاه مهم شبكه بانكی در ترویج و توسعه صادرات، حمایت از صادرات غیرنفتی در دستوركار بانك‌های كشور قرار گرفته است.
بررسی مشكلات و نارسایی تسهیلات بانك‌ها در بخش صادرات مشخص نموده مواردی همچون عدم‌آگاهی صادركنندگان از انواع خدمات صادراتی بانك‌ها – زمان‌بر بودن پروسه پرداخت تسهیلات – عدم‌توانایی مشتریان در ارائه وثایق درخواستی – استفاده از روش‌های قراردادی و امانی در معاملات صادراتی و.... موجب می‌شوند اكثر صادركنندگان نتوانند از تسهیلات و خدمات صادراتی بانك‌ها استفاده نمایند در این ارتباط استفاده از روش‌های اعتبارسنجی مشتریان – اخذ طرح‌های توجیهی – اخذ اطلاعات از خریدار و فروشنده (سوابق فعالیت آنها، نوع محصولات صادراتی، كشور واردكننده) جهت حمایت از صادركنندگانی كه در حال حاضر از تسهیلات بانكی استفاده نمی‌نمایند، در كنار پیگیری‌های لازم برای استقرار و ترویج فرهنگ استفاده از ابزارهای اعتباری پیشنهاد می‌گردد.
منبع: بانك سپه

 

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

انجمن علمی نانوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی یزد